Nějak bylo, nějak bude

Z deníku Jane
13. března 2006

jak brzdí tramvaj


=M= si ze mě furt dělá legraci. no dobře.. teď už to neni tak asto jako dřív, ale možná je to taky proto, že už mu to tolik nežeru a sem ve střehu.

poslední jeho sranda se provalila po roce až někdy miulej tejden.
víte vo co šlo?
no... jak brzděj tramvaje.

stáli sme takhle na andělu na zastávce před metrem a na kolejích tam ležely dvě takový úplně stejný kupičky jemnýho písku.

"to je, viď?" komentovala sem to
"no" pěkný.." řek =M=
"ta brzdila o stošest!"
"jak brzdila? kdo brzdila?"
"no tramvaj přece..."

loni sme se totiž s =M= nějak bavili o tramvajích. vim uplně přesně, že mi řek, že když tramvaj potřebuje přibrzdit, tak si vypustí trochu písku z takovejch zásobníků, co má na podvozku. mno.. a já, naivní děvče ze zatáčky, sem mu to sežrala i s navijákem a doteď (ok.. do minulýho týdne) s pochopením sleduju zrníčka písku podél tramvajových tras.

"to sem ti určitě neřikal..." bránil se =M=
"a jak bych an to asi přišla? já bych si to rozhodně nevymyslela..."
"mady, kdyby ses mě ptala, jak brzděj tramvaje, řek bych ti, že spouštěj takovej ten pražec.. podívej" a ukazoval mi onu záležitost na právě přijeté tramvaji.

"ty seš hroznej! děláš si ze mě legraci, ani si to nepamatuješ! navíc já ti to věřila! co když sem to za ten rok někomu řekla? to si teď o mně myslí, že sem uplně blbá!"
"ale no tak, madlenko" chlácholil mě =M= a já se nemůžu ubránit pocitu, že sem mezi řádky zaslechla ale dyk jo :)

a pak má holka věřit chlapům.. všichni sou stejný!

Komentáře

Jen velmi nerad bych se mýlil, ale tramvaje si písek vypouští na kolej z důvodu zvýšení tření a tím si zlepšují brzdné vlastnosti...
Tak tak.. Jsem bývalý strojvedoucí a u vlaků je to pochopitelně stejně tak... Při rozjezdu na morkých kolejích a při brždění tamtéž si může strojvedoucí/řidič pomocí tím, že pod kola vsype suchý křemičitý písek. Ten má větší tvrdost než železo používané na kola i kolejnice, tlakem vozu pak dojde k jeho "zasekání" do kolejnice i kola čímž vznikne efekt dvojitého šmirglpapíru a hned to míň klouže...
A ten pražec, to je trámcová brzda. Používá se v krajní nouzi (brzdí to opravdu hodně rychle). Jinak tramvaje, pokud vím, používají EDB (elektrodynamickou brzdu) a taky (možná) brzdu špalíkovou, ale to se možná pletu...
tak ona to nakonec je pravda? No vidíš, Jane, ten tvůj lhal a vlastně ani nevěděl, že se mu to moc nepovedlo:o))
trámcová brzda opravdu používá v krajní nouzi - stačí zabrzdit v plné rychlosti a tramvaj letí dál i s kolejema :)
mno jo :) ale =M= tvrdí, že to o tom písku fakt nevěděl..
to by mě teda ale zajímalo, kdo mi to řikal :-o
mno..., mě je jedno jak tramvaj brzdí, důležitý je, že brzdí... jednou do mě totiž málem najela a od tý doby mám před tímhle dopravním prostředkom velký respekt...
jojojetotak
..... a písek tankujou na točnách ! Tuhle jsem jednu kupu viděl u Pankrácký věznice na smyčce. Jak byl navlhlej, šly z něj pěkně bábovičky.
ad zwíře - to je samozřejmě blbost, elektromagnetická (kolejnicová nebo také nouzová) brzda rozhodně netrhá koleje - každá (1 kus na každou nápravu) se umí "přisát" ekvivalentem asi 6-7 tun podle typu tramvaje a brzdí tak dobře díky velké třecí ploše - v podstatě není den, kdy by jí řidič nepoužil alespoň jednou
v malé rychlosti má opravdu výrazný účinek, ale pokud je tramvaj plná a jede rychle (nebo navíc ze svahu), cestující většinou ani nepozná, že jí řidič použil

ad písek - používá se při ztrátě adheze, takže především, když je kolej posolená, nebo je na ní rozježděné listí a v menší míře i na navlhlé koleji (pokud je kolej úplně mokrá = umytá - tramvaj nemá problémy)

pár zábrzdných vzdáleností nejrozšířenějšího typu T3 (provozní/nouzová brzda):
z 15 km/h s max. zatížením 10 m / 6 m
z 25 km/h s max. zat. 24 m / 17 m
ze 40 km/h s max. zat. 58 m / 39 m
z 55 km/h s max. zat. 105 m / 75 m

pro srovnání os. automobil zabrzdí z 50 km/h asi na 14 metrech!!!

Přidat komentář

  • Deníček Jane Doe používá webhosting Pueblo.
  • TOPlist

  • Bloguje.cz